26 Νοεμβρίου 2014

Κοινωνική Ανισότητα των Φύλων part4 (τελευταίο)

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΦΕΜΙΝΙΣΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
Αντίθετα από τις άλλες 2 προσεγγίσεις, δεν στηρίζεται σε μια μεγάλη θεωρία.
Αναπτύχθηκε από ομάδες γυναικών που δραστηριοποιήθηκαν για γυναικεία ζητήματα, π.χ.νομιμοποίηση αμβλώσεων (δικαίωμα να ελέγχουμε το σώμα μας και να αποφασίζουμε να θέλουμε να γίνουμε μητέρες), βιασμός και σεξουαλική παρενόχληση(=ποινικό αδίκημα αυστηρά κολάσιμο). Η ΡΦΠ είχε μεγάλη απήχηση στο κοινό.

Βασικές θέσεις:
Οι γυναίκες σαν κοινωνική ομάδα εξουσιάζονται από τους άνδρες σαν κοινωνική ομάδα και αυτή η εξουσία συμβαίνει μέσα σε ένα σύστημα θεσμοποιημένων σχέσεων, το οποίο ονόμασαν "πατριαρχία". Η πατριαρχία σαν όρος χρησιμοποιήθηκε για να δηλώσει την μεγαλύτερη εξουσία των μεγαλύτερων ανδρών σε σχέση με τους νεότερους. Οι ΡΦ δανείζονται αυτόν τον όρο για να δηλώσουν τη σχέση εξουσίας ανδρών σε σχέση με τις γυναίκες. Οι βασικές θέσεις της ΡΦΠ γνωστοποιήθηκαν στη μελέτη της S.Firestone "The dialectic of sex" και στη μελέτη της K.Millet "The sexual politics".

Αίτια:
ι)Ο ρόλος των γυναικών στην αναπαραγωγή. Άποψη βιολογικού προσδιορισμού. Η μεγαλύτερη εμπλοκή των γυναικών στην αναπαραγωγή (κύηση), ώθησε τους άνδρες στο να αποκτήσουν κοινωνική δύναμη και εξουσία ώστε να είναι απαραίτητοι στις γυναίκες (η πατρότητα αμφισβητείται, η μητρότητα όχι).
ιι)Ετεροφυλοφιλική σχέση των φύλων. Από τη στιγμή που η κοινωνία δέχεται τον ενεργητικό ρόλο των ανδρών στις σεξουαλικές σχέσεις και τους αποδίδουν πρωταρχικό ρόλο, επειδή οι σεξουαλικές σχέσεις είναι σημαντικές για τον άνθρωπο, αυτό διαχέεται σε όλους τους τομείς.
"The personal is political"=>"Το προσωπικό είναι πολιτικό". Τα προσωπικά είναι και πολιτικά ζητήματα και συνιστούν πολιτικό έλεγχο (π.χ. βιασμός και σεξουαλική παρενόχληση). Με αυτό το σλόγκαν βγήκαν οι ΡΦ στις αρχές της δεκαετίας του '70.
ιιι)Ταύτιση των γυναικών με τη φύση και των ανδρών με τον πολιτισμό (οικοφεμινισμός). Αν σταματήσει η παρέμβαση στη φύση θα σταματήσει και η παρέμβαση στη γυναίκα.

Στρατηγικές:
1)Εκείνες που υποστηρίζουν ότι τα αίτια οφείλονται στο ρόλο των γυναικών στην αναπαραγωγή πρότειναν τα μέσα να τα ελέγχουν οι γυναίκες. Νομιμοποίηση αμβλώσεων. Οι γυναίκες θα απελευθερωθούν όταν η αναπαραγωγή θα γίνεται μέσα στα εργαστήρια (τότε η εξωσωματική γονιμοποίηση δεν ήταν γνωστή)
2)Εκείνες που υποστήριζαν ότι αίτιο είναι οι ετεροφυλοφιλικές σχέσεις πρότειναν να ποινικοποιηθεί ο βιασμός και η σεξουαλική παρενόχληση. Προτείνουν οι γυναίκες να μπορούν να κινούνται ελεύθερα σε χώρο και χρόνο, Οι γυναίκες να μην αποδέχονται το ρόλο του θύματος. Οι πιο ακραίες υποστήριξαν τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις.

Εκπαίδευση:
Το σχολείο συμβάλλει στην αναπαραγωγή της κυριαρχίας των ανδρών: ι)μέσα από το περιεχόμενο της σχολικής γνώσης και ιι)στο πλαίσιο των διαφυλικών σχέσεων στην καθημερινή ζωή στο σχολείο.
Η δομή και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης είναι ανδροκρατικά, αναφέρονται μόνο στα κατορθώματα των ανδρών και κατευθύνει τα κορίτσια να δέχονται την υποδεέστερη θέση.
α)Τα αγόρια μονοπωλούν τη συζήτηση στην τάξη, δημιουργούν φασαρίες και αμφισβητούν την εξουσία των εκπαιδευτικών. Απασχολούν τους καθηγητές με θετικό ή αρνητικό τρόπο.
β)Κυριαρχούν στον προαύλιο χώρο.
γ)Οι άνδρες από μικροί, μέσα από την απαξίωση ή την παρενόχληση που κάνουν στα κορίτσια αποκτούν ταυτότητα. Τέτοιου είδους περιστατικά όταν καταγγέλλονται, οι εκπαιδευτικοί αδιαφορούν ή κατηγορούν τα κορίτσια. Έτσι, τα αγόρια αποκτούν αυτοπεποίθηση και τα κορίτσια γίνονται παθητικά.
δ)Δομή των διαφυλικών σχέσεων στα σχολεία. Στις θέσεις διοικητικών στελεχών βρίσκονται κυρίως άνδρες. Έτσι, τονίζεται η ταυτότητα των ανδρών, συνειδητοποιούν ότι είναι ισχυροί και ανώτεροι.

Στρατηγικές:
Οι ΡΦ υποστηρίζουν ότι το σχολείο μπορείνα παρέμβει (αισιόδοξη θεωρία) με ορισμένες προϋποθέσεις:
ι)αλλαγή σχολικών εγχειριδίων. Παραγωγή νέας σχολικής γνώσης όπου θα αναφέρονται γυναικεία ζητήματα.
ιι)δημιουργία ενός σχολικού περιβάλλοντος όπου θα γίνονται θετικές διακρίσεις υπέρ των κοριτσιών σε επίπεδο διαφυλικών σχέσεων.
ιιι)ίση εκπροσώπηση ανδρών και γυναικών σε θέσεις στελεχών.

Διαφορές από τις άλλες φεμινιστικές προσεγγίσεις:
1)Η ΡΦΠ υποστηρίζει ότι η ανισότητα των φύλων αποτελεί αρχέτυπο όλων των άλλων μορφών ανισότητας.
2)Η ΡΦΠ δεν αναφέρθηκε σε μεγάλες θεωρίες όπως οι άλλες 2 προσεγγίσεις.

ΑΔΥΝΑΜΙΑ:
Οι ΡΦ δεν έχουν αναπτύξει προβληματισμό και τεκμηριωμένη ανάλυση για την ανισότητα των φύλων στην ιστορία. Δεν αναλύουν τα βαθύτερα ιστορικά αίτια της ανισότητας. Δίνει έμφαση στην ψυχολογία που την καθιστά τυφλή ως προς την ιστορία.

Τι ορίζουν τα φύλα για τα χαρακτηριστικά προσωπικότητας:
Τα χαρακτηριστικά προσωπικότητας που αποδίδονται στους άνδρες προσδιορίζουν άτομα που λειτουργούν καλύτερα στην κοινωνία. Αυτά που αποδίδονται στις γυναίκες προσδιορίζουν άτομα που λειτουργούν καλύτερα στον οικογενειακό χώρο.
π.χ.
άνδρες-->έξυπνοι,θαρραλέοι,δυναμικοί,επίμονοι,πρακτικοί,οργανωτικοί,αναίσθητοι,άξεστοι
γυναίκες-->ευαίσθητες,ρομαντικές,πονηρές,ευγενικές,νοικοκυρές,στοργικές,ήρεμες.

Ρόλοι στην οικογένεια:
Αλληλένδετοι με τα χαρακτηριστικά προσωπικότητας.
Ρόλος του άνδρα: υπεύθυνος για τα οικονομικά } στερεοτυπικά
Ρόλος της γυναίκας: οικιακά, ανατροφή των παιδιών }
Οι ρόλοι στην οικογένεια συνδέονται με την κοινωνική τους ένταξη, το επάγγελμά τους, το μορφωτικό τους κεφάλαιο και τη μεταξύ τους συμφωνία για την εναλλαγή στην ανατροφή των παιδιών.
Πιο προνομιακός είναι ο ρόλος του πατέρα (οικονομικά,επίθετο,όνομα πρωτότοκου παιδιού,ο πατέρας συνοδεύει την κόρη νύφη). Οι ρόλοι των γυναικών στην οικογένεια σχετικά με αυτόν των ανδρών έχουν επιπτώσεις στην εργασία τους. Οι άνδρες είναι πιο δραστήριοι στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Η μητέρα επωμίζεται περισσότερες ευθύνες στο σπίτι, που της αφήνουν ελάχιστα περιθώρια να εμπλέκεται στα δημόσια, ακόμα κι αν διαθέτει την απαιτούμενη μόρφωση. Οι άνδρες έχουν περισσότερο χρόνο να ασχοληθούν με τα δημόσια λόγω του περιορισμένου ρόλου τους στην οικογένεια.

ΡΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
-διαφορά στις ευθύνες
-διαφορετική αξιολόγηση
-διαφορά στα περιθώρια χρόνου για συμμετοχή στο κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι
==> μεροληψία υπέρ του ανδρικού φύλου

Δημόσιος χώρος εργασίας:
Ο καταμερισμός βασίζεται στα χαρακτηριστικά προσωπικότητας και έχει συνάφεια με το ρόλο στην οικογένεια.
Κύρος, εξουσία, οικονομικές αποδοχές. Επαγγέλματα με υψηλό μισθό και γόητρο θεωρούνται ανδρικά.

ΟΡΙΖΟΝΤΙΟΣ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ με βάση το φύλο
Στερεοτυπικά και σύμφωνα με την επικρατούσα άποψη υπάρχουν επαγγέλματα κατάλληλα για άντρες και επαγγέλματα κατάλληλα για γυναίκες.
-Όταν ένα επάγγελμα για διάφορους λόγους υποτιμάται, αυτόματα ανοίγουν οι πόρτες του για τις γυναίκες (π.χ.δάσκαλοι. Μέχρι τη δεκαετία του '50 οι δάσκαλοι ήταν άνδρες. Με τη δημοκρατία και το άνοιγμα δημόσιων σχολείων το επάγγελμα υποτιμήθηκε και ήταν το πρώτο που άνοιξε για τις γυναίκες που τότε άρχισαν να μορφώνονται).
-Σε επαγγέλματα που εργάζονται και τα 2 φύλα υπάρχει ΚΑΘΕΤΟΣ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ των θέσεων με βάση το φύλο. Στην κορυφή των διοικητικών θέσεων βρίσκονται άνδρες, στη βάση γυναίκες.
-Όταν οι γυναίκες μπαίνουν σε ανδροκρατούμενα επαγγέλματα, διαλέγουν κλάδους σχετικούς με το ρόλο τους στην οικογένεια.

Γιατί οι γυναίκες δεν επιλέγουν διοικητικές θέσεις;
-Μέσα από την κοινωνικοποίηση τους μαθαίνουν να μην αναπτύσσουν υψηλές φιλοδοξίες. Δεν διαπαιδαγωγούνται από το σχολείο τους να επιδιώκουν υψηλές θέσεις εργασίας. Οι γυναίκες εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται περισσότερο για την επαφή με τα παιδιά παρά για την κατάληψη υψηλών θέσεων.
-Περιορισμένος χρόνος των γυναικών. Η διεύθυνση του σχολείου απαιτεί χρόνο, κάτι που δεν είναι συμβατό με το ρόλο των γυναικών στο θεσμό της οικογένειας.

-Το περιεχόμενο της διοικητικής θέσης (τεχνοκρατικό και γραφειοκρατικό). Οι γυναίκες δεν είναι εξοικειωμένες με αυτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια: